Parkování na sídlišti Uherská, Čeperská. Analýza současného stavu a možnosti řešení
18. 3. 2025
Parkování (nejen) ve Vinoři je dlouhodobě problém – počet aut neustále roste, zatímco parkovacích míst je omezené množství. Jednoduchá a levná řešení se příliš nenabízejí a většina možností, jak situaci zlepšit, je spojena s náročnými a finančně nákladnými úpravami. Městská část Praha-Vinoř si uvědomuje, že parkování je pro mnoho lidí palčivé téma a hledá cesty, jak parkování v lokalitě zlepšit a usnadnit obyvatelům každodenní život.
Historická rekapitulace
Sídliště Uherská, Čeperská bylo dostaveno počátkem devadesátých let. Místní garáže nejsou v úplné dobré dispoziční variantě, místo jednoho vjezdu do garáží má každá garáž svůj vjezd, což blokuje velkou část prostoru pro parkování na ulici.
Data o domech a obyvatelstvu
Vinoř má 66 ulic a 985 čísel popisných. Z toho ve dvou ulicích, v Uherské je 18 čísel popisných (614-625, 630-635) a v Čeperské jsou 4 čísla popisná (626-629). V těchto 22 číslech popisných je dohromady 225 bytů různých velikostí. V Uherské žije 343 obyvatel, v Čeperské 88. Jedná se o počet obyvatel starších 18 let, s trvalým pobytem ve Vinoři (děti pro úvahy o parkování není relevantní brát v potaz). To je 1,91 dospělého člověka na byt.
V Uherské a Čeperské je několik rozličných způsobů parkování. Soukromá parkoviště na pozemcích 1582/31 nabízí 43 parkovacích míst, 1582/27 má 16 míst, 1582/23 má 7 míst.
Následují garáže pod domy, kde je 65 parkovacích míst a 6 samostatných garáží u pozemku 1582/15. U nich jsou 4 soukromá stání. Nově byla zbudována parkovací plocha za závorou na pozemku 1582/32 poskytuje 8 stání.
V roce 2022 se v ulicích Uherská/Čeperská „namalovalo“ tolik parkovacích míst, kolik legislativa dovoluje.
Veřejná vyznačená stání jsou jednak kolmá v ulici Uherská (23 stání), z čehož 2 zabírají kontejnery na tříděný odpad, takže 21. Na podélných stáních v obou ulicích je 56 míst. Celkem tedy 216 garážových a parkovacích stání. To je přibližně jedno parkovací místo na jeden byt. Nebo také půl parkovacího místa na každého dospělého s trvalým pobytem v přilehlých domech.
Jen pro srovnání, nová sídliště Velkoosecká či Českodubská mají velice podobný poměr, cca 1 parkovací stání na bytovou jednotku, ale mají více míst v podzemí, méně na povrchu.
Tyto počty jsou vysoce nadstandardní v porovnání s většinou Prahy. Zároveň to vyvrací vžitý mýtus, že na sídlišti je strašně málo parkovacích míst. Jiná otázka je, kdo a jak je využívá.
Jak lze situaci zlepšit?
V principu jsou dvě řešení, buď navýšit počet parkovacích míst, nebo snížit počet vozidel. Tato řešení mohou rozpadnout do 10 možných dílčích řešení a samozřejmě i jejich kombinací. U každé varianty je možné identifikovat, kdo to může vyřešit (zda MČ, nebo občané v místě bydlící), kolik by to přineslo nových míst a kolik by to stálo.
Možná řešení:
1. Začnou se využívat všechny garáže na 100 %. Dost garáží v Čeperské, Uherské slouží jako sklepy a jsou plné skříní, koberců, krabic, lyží a všeho možného. Odhadem by to přineslo 10-15 míst, náklady pro MČ nula, vyřešit to mohou jen majitelé garáží, případně bytové družstvo a SVJ (jedná se o užívání prostoru v rozporu s kolaudačním souhlasem).
2. Lidé z jednoho domu se dohodnou a umožní využívat sjezdy ke garážím pro parkování. Půjčí si náhradní klíčky, aby případně vozidlo z garáže mohlo vyjet, když před garáží stojí vozidlo někoho jiného. Míst před garážemi v ulici Uherská, Čeperská je přesně 40, z nich se využívá 8-10. Vyřešit to mohou jen sami obyvatelů domu, míst by přibylo cca 30, náklady pro MČ nula.
3. Na sídlišti budou parkovat jen soukromá vozidla. Stačí se projít sídlištěm a je vidět auta s polepy firem na rozvoz jídla, telekomunikací, bank, stavebních společností…. Kdyby tato vozidla stála v místě provozoven a zaměstnanci jeli ráno do práce MHD nebo svým vozem, tam si vzali služební vozidlo a večer ho zase vrátili, uvolní se další místa v ulici. Vyřešit to mohou jen obyvatelé sídliště, míst by přibylo cca 7-10, náklady pro MČ nula. Dopravním značením to nelze vymáhat, vyjma zavedení parkovacích zón.
4. Dopravním značením navýšit počet míst. To se stalo již v roce 2022, kdy v obytných zónách nebylo jediné oficiálně vyznačené parkovací místo a MČ nechala dopravní projektanty navrhnout maximální počet možných stání, což bylo projednáno s Policií ČR, oddělením dopravy ve Kbelích, a místa byla následně vyznačena. Kvůli nutnosti zachovat průjezd pro popeláře, hasiče, sanitky, nutnosti zachovat rozhledové poměry a vlečné křivky již další legální parkovací místa „domalovat“ nelze.
Parkování na chodníku. Šlo by zlegalizovat, ale za cenu ztráty bezpečného prostoru pro chodce.
5. Stání na chodníku. I tento požadavek někteří obyvatelé vznesli. V obytné zóně nemusejí být chodníky, tudíž by se dalo několik parkovacích míst na chodníku v ulici Čeperská vyznačit. Ale všichni by pak museli chodit po současné ulici. Jsou zde ale většinou vjezdy do garáží a vchody do domů, kde není možné parkovat podélně, případně chodník zrušit. Auta stojící bezprostředně před vchodem do domu by blokovala východ z domu. Teoreticky by šlo na chodníku vyznačit 6 nových míst, ale například ke všem čtyřem vchodům by se musel rozkopat chodník a snížit obruba tak, aby zůstaly bezbariérové příchody k domům. Na to už musí být projekt a stavební povolení. Důležitou součástí tohoto řešení je, že pěší doprava by pak nemohla odehrávat na chodníku, ale ve vozovce. Komise pro dopravu i z tohoto důvodu toto řešení nedoporučila. Náklady na dopravní i stavební projekt, inženýring, stavební úpravy chodníků a dopravní značení jsou cca 700 tis. Kč.
6. Zavedení parkovacích zón. Možnost vyjednat zřízení placených zón s MHMP je reálná. Přínosem by bylo omezení parkování lidí bez trvalého pobytu, parkování dalších aut v rodině (výrazně vyšší poplatek než u prvního vozidla) a omezení parkování firemních vozidel. Negativum je nutnost platit za parkování. A stejně není garance, že všichni zaparkují. Zřizovací náklady jsou celkem velké, v řádu jednotek milionů Kč, a zahrnují jak projekt na dopravní značení, tak jeho realizaci, nutnost výstavby platebních terminálů (sloupky), napojení na elektřinu a datovou konektivita, smlouvu s TSK na systém plateb, zanesení do mobilní aplikace atd.. Dále se musí TSK platit každý měsíc za průjezdy vozidel s kamerami, která vyhodnocují placení dle registračních značek. U malé zóny, zde 2 ulice, by náklady na správu placených zón řádově převyšovaly objem vybraných peněz za parkování. Až zavedou parkovací zóny okolní MČ, tak to jednou v budoucnu čeká i Vinoř, ale byla by to zóna celoplošná. Zatím to není na pořadu dne.
Teoreticky by se trávník dal využít pro šikmé parkování. Je to technicky náročné kvůli veřejnému osvětlení. A také to nechtějí obyvatelé přilehlých bytů.
7. Vybudovat šikmá parkovací stání v ulici Čeperská, na pravé straně místo travnatého pásu a podélných stání. Minimální délka podélného parkovacího stání je 5,5 metru. Tato délka je stanovena normou ČSN 73 6056. Při délce parkovacího pásu 73 m na pravé straně ulice Čeperská je zde nyní 13 parkovacích míst. Je zpracována dopravní studie, šikmá stání s úhlem 45 stupňů, která mají normovou minimální šířku 3,55 m (doporučováno je 3,75 m). To by znamenalo nárůst počtu stání o 7 (jen o 6 u doporučované šíře). Toto řešení se již jednou projednávalo a narazilo na velký odpor majitelů nejbližších bytů, protože by vozidla stála metr od jejich domu, bezprostředně pod jejich okny a balkony. Dále je problém s lampami veřejného osvětlení. Na 70 m jsou 4 lampy, které kdyby zůstaly, zaberou 4 stání a rozšíření o 7 stání se smrskne na 3 (nebo jen 2) stání. Mimo to, napájení lamp je vedeno v zeleném pásu, který by se měl potenciálně využil na šikmá stání, ale THMP jako správce veřejného osvětlené trvá na přesunu kabelů veřejného osvětlení tak, aby nebyly pod komunikací. Pokud by byla šikmá stání až k domu, není kam kabel přeložit. Lampy nejde zrušit, protože by celá ulice byla potmě. I kdyby se nakonec nalezlo nějaké technické řešení formou chrániček, projekt, inženýring, přesun lamp i kabelů, vybourání současných obrub a jejich posun, nový „kufr“, plus asfaltový povrch a dopravní značení vychází na cca 2 – 3 mil. Kč.
8. Zbudování kolmého stání na vnějším ohybu přechodu Uherské do Čeperské (nejjižnější část). Zde je potřeba odkoupit (směnit) část pozemku p. č. 270, na čemž MČ již roky pracuje a letos by měla být uzavřena směnná smlouva a potřebný pás u ulice se stane majetkem MČ. Studie na kolmé parkování zde již je hotová z roku 2018, problémem jsou zde opět lampy veřejného osvětlení a jejich napájení. Minimálně 2, možná 3 by se musely přesunout, a stejně tak napájecí kabel. Naštěstí zde je kam. Nárůst počtu míst je zde kombinací šikmého a kolmého stání na délce 37 m a přineslo by to plus 4 nová místa. Náklady kolem 2 mil. Kč, když se do toho nezapočítává cena pozemku, který musí MČ směnit.
9. Nové parkoviště na pozemku 1582/28. Zde by bylo nutné získat pro MČ cca 330 m2 z pozemku p.č. 1582/28, který má celkovou výměru 1240 m2, pak by nebyl problém vybudovat parkoviště pro 18 vozidel. Protože je to bez přeložek sítí, tak náklady by byly něco málo nad 2 mil. Kč, realizace do roka. MČ může nabídnout max. 270 Kč/m2, což je cena určená nedávnou aukcí jako hodnota pozemků pod komunikacemi. Zda by byli majitelé ochotni prodat, těžko předjímat.
10. Víceúrovňové parkování. V místech, kde již není místo na budování parkovacích míst, se někdy staví podzemní parkoviště nebo nadzemní pořadačová řešení. MČ měla před dvěma lety prezentaci „pater-nosteru“ na osobní auta. Bylo to modulární řešení, které zřejmě funguje, ale pořizovací náklady na jedno stání jsou skoro milion Kč a provozní náklady ve formě elektřiny, složitých revizí (je to výtah), požární revize, záložní agregát pro případ výpadku elektřiny… to vše z toho nakonec dělalo extrémně drahé řešení, minimálně v porovnání se všemi ostatními.
Možná jsou ještě další možnosti, které MČ nenapadly, ale z výše uvedeného lze shrnout:
- Na sídlišti Uherská, Čeperská není tak málo parkovacích míst, jak se dlouhodobě traduje.
- Nejvíce míst, cca 40, bez nutnosti jakýchkoli investic, by přinesla řešení 1 a 2.
- Několik zmiňovaných stavebních řešení přináší jen jednotky nových míst, a to s náklady pohybujícími se mezi ½ až jedním milionem Kč/místo. Pro MČ Praha-Vinoř je ekonomicky obhajitelné řešení č. 9 a pracuje na jeho realizaci.
Poznámka: Některá data se mohou drobně odchylovat (například tím, že nejsou z roku 2025), jako zdroje dat byly použit Katastr nemovitostí, stavební dokumentace, letecké snímky, šetření na místě, údaje o volebních okrscích, normy, odborné články, dříve provedené dopravní studie, pro odhad ceny byly použity nedávno realizované projekty v MČ a plánované projekty (rekonstrukce parkoviště u Normy).
Téma parkování nijak nevzdáváme. Jedna z cest, kterou chceme zkusit promysel spolu s předsedy místních SVJ a družstva, zda by v dané lokalitě nešlo vytvořit nějaká podoba parkovací zóny.
Michal Biskup, starosta